Last ned Børsen-appen

Børsenstudio

Nicolai Eriksen

Dramatiske tall for oljefondet:

Aksjemarkedene sank først til bunns på grunn av coronapandemien, så steg de uvanlig mye. Men på grunn av kronekursen har oljefondets verdi knapt endret seg.

Fondet hadde større tap enn noen gang tidligere i første kvartal, mens i andre kvartal ligger det an til at fondet kan oppnå sitt kanskje sterkeste resultat noensinne i internasjonal valuta, melder NRK.

Men målt i norske kroner er verdien av Statens pensjonsfond utland (oljefondet) kun marginalt høyere enn ved utgangen av første kvartal. Kronekursen kollapset nemlig i første kvartal, både på grunn av coronapandemien og oljeprisen. For oljefondet motvirket kronesvekkelsen den kraftige nedturen i aksjemarkedene, slik at den knapt ble synlig på fondets verdi målt i norske kroner. I andre kvartal har krona til gjengjeld styrket seg kraftig, på linje med oljefondet.

– Det har vært et dramatisk første halvår. Vi må tilbake til 1930-tallet for å se så store svingninger som vi har sett nå, sier investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

(NTB)

Påtroppende oljefondssjef Nicolai Tangen og avtroppende oljefondssjef Yngve Slyngstad har i 2020 blitt vitne til de mest dramatiske svingningene i fondets historie. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Studioet fortsetter under annonsen

IMF advarer mot å kutte coronatiltak for tidlig:

Det internasjonale pengefondet (IMF) sier at gjenreisingen etter coronakrisen kan bli forsinket dersom de økonomiske støtteordningene kuttes for tidlig.

Mens regjeringer verden over handlet raskt for å unngå økonomisk kollaps, har den samlede statsgjelden i verden vokst til et høyere nivå enn noen gang tidligere. IMF advarer likevel mot å kutte i tiltakene for tidlig og sier det kan undergrave den økonomiske gjenreisingen.

Den offentlige pengebruken «må fortsatt være støttende og fleksibel fram til man har sikret en trygg og varig vei ut av krisen, skriver IMFs finanspolitiske sjef Vitor Gaspaar og sjeføkonom Gita Gopinath i et blogginnlegg.

Gjeldsnivået er skyhøyt, og den samlede gjelden overgår nå størrelsen på verdensøkonomien. I økonomisk utviklede land er budsjettunderskuddene fem ganger høyere enn det som ble anslått for året før pandemien slo til.

(NTB)

Krisetall for kinesisk bilindustri:

Bilproduksjonen i Kina tok seg forsiktig opp i juni, men første halvår så et fall på over 22 prosent.

Kinas nasjonale forbund av bilprodusenter melder at salget i juni var 1,8 prosent høyere enn i juni for et år siden. Omsetningstallene viser at det ble solgt 1,8 millioner suv-er, sedaner og flerbruksbiler.

Dette er færre enn i mai måned, men vesentlig flere enn i februar da markedet falt med over 80 prosent.

Den samlede bilmassen, inkludert privatbiler av forskjellige slag, lastebiler og busser, økte med 11,8 prosent i juni.

Salget av hybridbiler og rene elbiler endte på 104.000 enheter i juni, et fall på 33 prosent i forhold til samme måned i fjor.

(NTB)

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB Scanpix

Fikk millionbot i Danmark:

Ubers internasjonale hovedkontor har vedtatt en bot på 25 millioner danske kroner for medvirkning til brudd på taxilovgivningen i Danmark.

Formelt er det nederlandske Uber BV som er ilagt boten, som tilsvarer 36 millioner kroner. Uber BV administrerer selskapets virksomhet utenfor USA og Kina og har ifølge retten bidratt til at to personer brøt dansk lov om taxivirksomhet.

Boten avslutter det rettslige etterspillet etter Ubers aktivitet i Danmark, opplyser politiet i København. Etter tre år trakk Uber seg ut av Danmark våren 2017.

(NTB)

Rekordlav rente:

Den flytende renten i Lånekassen settes ned til 1,539 prosent fra 1. september, noe som er den laveste flytende studielånsrenten noensinne.

Dette er 0,62 prosent lavere enn dagens nivå. Siden mars har den flytende renten gått ned fra 2,599 prosent, opplyser Lånekassen.

Sist den flytende renten var på et tilnærmet nivå, var i 2016 da den i en periode lå på 1,756 prosent.

Renten i Lånekassen baseres på beregninger fra Finanstilsynet ut fra et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene på boliglån i markedet og fastsettes seks ganger i året.

I september settes renten ned i Lånekassen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Oslo Børs falt fra start:

Oslo Børs falt fra start fredag, og hovedindeksen var ned 0,8 prosent til 794,68 poeng etter en halvtimes handel.

Equinor, Mowi, NEL og DNB er blant de mest omsatte selskapene fredag formiddag, og pilene peker nedover for alle selskapene.

Også Europris faller etter å ha levert sitt resultat for andre kvartal fredag. Billigkjeden kunne vise til rekordomsetning under koronakrisen med en økning på litt under 500 millioner kroner til 2,21 milliarder kroner, skriver E24. Aksjen var imidlertid ned 5 prosent etter kort tids handel.

Nedgangen i Oslo kommer etter en negativ slutt på børsuken i Asia og en blandet dag i USA torsdag. Ved børsslutt i Japan var Nikkei-indeksen ned 1,06 prosent, mens Topix-indeksen stengte ned 1,42 prosent. Det skjer etter en ny topp i antall koronasmittetilfeller i den japanske hovedstaden Tokyo med 243 nye tilfeller. For første gang på flere dager var det også nedgang på de kinesiske børsene.

Også oljeprisen faller. Ved 9.30-tiden fredag ble et fat nordsjøolje omsatt for 41,7 dollar, ned 1,4 prosent.

(NTB)

Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet

Flyprisene har skutt i været:

Fra juni 2019 til juni 2020 gikk konsumprisindeksen opp 1,4 prosent, blant annet etter økte priser på flyreiser. Kjerneinflasjonen steg 3,1 prosent i perioden.

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,2 prosent fra mai til juni 2020. Den største bidragsyteren til oppgangen var prisene på passasjertransport med fly, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Prisene på flyreiser steg 18,7 prosent, og det var de estimerte prisene på utenlandsreiser som sto bak økningen.

Strømprisene fortsatte nedgangen i juni og var blant det som trakk ned konsumprisindeksen. Samlet var prisnedgangen på elektrisitet inkludert nettleie på 8,3 prosent fra mai til juni. Også matvareprisene trakk ned – det var en nedgang på 0,8 prosent i prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer i denne perioden.

Matvarer var imidlertid den største bidragsyteren til at KPI steg med 1,4 prosent fra juni 2019 til juni 2020 med en prisstigning på 3,5 prosent.

Energivarer som strøm og drivstoff, dempet økningen med en samlet prisnedgang på hele 33,5 prosent de siste tolv månedene. Uten elektrisitetsvarer økte konsumprisindeksen 2,7 prosent.

Kjerneinflasjonen (KPI-JAE) økte med 0,4 prosent fra mai til juni. Tolvmånedersveksten var 3,1 prosent i juni 2020, opp 0,1 prosentpoeng fra mai 2020. Norges Bank hadde på forhånd anslått 3,2 prosent, mens DNBs analytikere spådde 3 prosent.

(NTB)

Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix / TT

Dystre tall for næringslivet:

To av tre nordmenn tror ikke næringslivet kommer tilbake til normal aktivitet i år, og mange venter en økning i antall konkurser framover.

Det kommer fram i undersøkelsen Norsk koronamonitor fra Opinion, der 4500 nordmenn har svart.

Kun 18 prosent tror på normal aktivitet i år, mens 67 prosent ikke tror på dette.

- Nordmenn avblåser ikke krisen for norske bedrifter. Tross flere positive signaler i det siste, forventer folk flest tøffe tider for bedriftene i lang tid framover. Det tror også de som selv utgjør arbeidsstyrken, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion i en pressemelding.

1000 nordmenn er spurt om hva de tror om utviklingen i antall konkurser i næringslivet det neste halve året, og 69 prosent venter en økning. 10 prosent tror på nedgang i antall konkurser, mens 16 prosent tror på et uendret antall.

- Så langt har vi hatt få konkurser under koronaepidemien. Nordmenn antar likefullt at konkurser vil komme, sier Clausen.

Innbyggere på Østlandet, fulgt av Nord-Norge og Vestlandet, venter i størst grad økt antall konkurser.

(Børsen/NTB)

Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

Lover stor Tesla-nyhet:

Tesla-gründer Elon Musk er hellig overbevist om at den amerikanske bilgiganten skal kunne levere fullstendig selvkjørende biler innen kort tid.

- Jeg er ekstremt sikker på at nivå 5, eller i prinsippet helt selvkjørende biler, kommer til å bli virkelighet - og jeg er sikker på at det kommer til å skje veldig snart, sa Musk under en videooverført tale under en konferanse om kunstig intelligens i Shanghai, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Musk, som ikke er kjent for å være beskjeden, følger opp:

- Jeg er sikker på at vi kommer til å ha den grunnleggende funksjonaliteten for autonomi på nivå 5 ferdig i år.

Mye har blitt skrevet om selvkjørende biler de siste årene, og oppslagene har ikke blitt færre etter at Tesla gjorde sitt inntog i bilmarkedet.

Nivå 5 er det høyeste på oversikten over ulike grader av autonomi i kjøretøy, slik SAE har definert det.

På skalaen som går fra null til fem, er nivå 5 definert som full automasjon, hvor «systemet kan føre kjøretøyet under alle forhold» uten innblanding fra et menneske.

Nivå 0 vil sa at det ikke finnes noen automasjon på kjøretøytet.

Det er ikke første gang Musk legger fram de ambisiøse planene. Under et arrangement for investorene i april i fjor, annonserte Musk planer om såkalte robotdrosje. I den anledning anslo Tesla at de skulle nå nivå 5 innen midten av 2020, og at sjåførene ikke lenger vil være avhengige av å følge med på veien når bilen er i fart, ifølge Dinside.

Foto: Brendan Smialowski / AFP
- Galskap å kjøpe noe annet enn Tesla

- Galskap å kjøpe noe annet enn Tesla

dinside

Kutter 4000 jobber:

Den globale apotekkjeden Boots varsler omfattende kutt. Mer enn 4000 arbeidsplasser forsvinner og 48 av selskapets optikere må stenge dørene i Storbritannia. Det skjer som en direkte konsekvens av coronakrisen, ifølge selskapet selv.

Kuttene vil ramme rundt sju prosent av selskapets ansatte, ifølge Boots UK.

Apotekkjeden Boots Norge kom hit til lands i 2008, og har i dag 157 apotek i Norge. Selskapets norske apoteker rammes ikke umiddelbart av de britiske kuttene, opplyser kommunikasjonssjef Anne Margrehte Aldin Thune i Boots Norge.

- Det har ikke noen direkte innvirkning på Boots Norge. Vi er i en bedre situasjon, selv om vi også har merket effekten av covid-19 og må tenke på kostnader, sier Thune til Børsen.

Hun viser til at smittetallene og myndighetenes håndtering i ulike land, fører til ulike utfordringer for kjeden i de forskjellige landene.

- I Storbritannia har de nok et apoteksystem som er anderledes rigget enn vårt, med mer fokus på kosmetikk og «beauty»-produkter hos Boots enn i Norge. Det er også mange andre land i gruppen som har hatt og som fortsatt har betydelige utfordringer knyttet til coronakrisen, sier Thune og viser til at kjeden også har apoteker i USA og Sør-Amerika.

- Vi har egentlig vært heldige i Norge. Situasjonen har vært ganske godt håndtert av myndighetene, fortsetter hun.

Thune sier kjeden ikke har permittert en eneste ansatt i Norge som følge av coronakrisa.

- Vi så, som mange andre, en veldig stor topp i mars. Så ble det veldig stille. I mai og juni har det begynt å normalisere seg noe, men vi er forberdt på at det kan komme nye bølger og at situasjonen kan endre seg, sier hun.

Kleskjempen G-Star er konkurs i Sverige:

Den kriserammede kleskjempen G-Star Raw er konkurs i Sverige. Ifølge Göteborgs-Posten innebærer dette at tolv butikker stenger dørene for godt. Totalt 80 ansatte rammes av nedleggelsen.

Avisa opplyser at det er for tidlig å si noe om bakteppet for konkursbegjæringen.

Motebransjen har derimot jobbet i kraftig motbakke under coronakrisen. Forrige uke ble det også kjent at G-Star har søkt konkursbeskyttelse i USA, ifølge Financial Times.

G-Star RAW er opprinnelig et nederlandsk firma, grunnlagt av Jos van Tilburg i Amsterdam i 1989. Ved siden av fysiske butikker, har kleskjempen satset sterkt på nettsalg og profilbygging i senere år.

Flere kjendiser, deriblant norske Magnus Carlsen og artist Pharell Williams, har hatt reklamesamarbeid med selskapet.

Magnus Carlsen er blant profilene som har hatt flere reklamesamarbeid med G-Star Raw. Her avbildet med Liv Tyler i 2010. Foto: NTB Scanpix